تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
تکاب خبر و آدرس
tekab.LXB.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
کُشتی نوعی ورزش است که در آن دو انسان غیر مسلح با یکدیگر گلاویز شده و برای به زمین زدن یا بیتعادل کردن حریف خود تلاش میکنند.
کشتی یکی از قدیمیترین و فراگیرترین ورزشهای دنیا است و احتمالا در دوران ماقبل تاریخ با تغییر شکل در جنگهای تنبهتن و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجاد شدهاست. شواهد بسیاری از حضور کشتی در تمامی تمدنهای آغازین بشری وجود دارد. البته اولین بار در یونان باستان به یک ورزش واقعی تبدیل و در سال ۷۰۴ پ.م وارد المپیک شد، در المپیک باستان قهرمان کشتی پس از قهرمان پرتاب دیسک مهمترین پهلوان یونان شمرده میشد، داستان رقابت اودیسه و آژاکس که هومر در ایلیاد روایت کردهاست از قدیمیترین و باشکوهترین داستانهای مربوط به کشتی است.
روز مَبْعَث بر پایهٔ باورهای اسلامی، روزی است که محمد، پیامبر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. مسلمانان معنقدند او در غار حرا، توسط جبرئیل و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بتپرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند. محمد در این زمان چهل سال داشت و در مکه زندگی میکرد.
باور شیعیان
بر اساس باور شیعیان، محمد مصطفی در روز ۲۷ رجب عام الفیل، سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام مبعوث شد. شیعیان این روز را جشن میگیرند و در روایات اسلامی اعمال مستحبی برای روز مبعث پیش بینی شدهاست. دعا، نماز و غسل مستحب از اعمال این روز است.
باور اهل سنت
در نزد اهل سنت تاریخ دقیق بعثت پیامبر مشخص نیز ولی بعضی معتقدند که این واقعه در شب ۲۱ ماه رمضان بوده است. به دلیل نامعلوم بودن تاریخ، مبعث نزد اهل سنت جشن گرفته نمیشود.
روز مبعث چه روزیست؟
روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.
حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بتپرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.
روز مبعث، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه ها جان می باخت. آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیرها می دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می زیستند. آه که چه خارهایی به پای بشریّت می خلید و چه زخم هایی دل عاطفه ها را می خَست.
روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ کرامت هایی که به پای بت ها قربانی می شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.
بهتان و تهمت عبارتست از اینکه انسان در حق غیر به چیزی که راضی نیست دروغ بگوید به عبارت دیگر چیزی را به دروغ به دیگری نسبت دهد و شخصی که مرتکب گناه و عمل زشتی نشده به انجام آن متهم کند و یا عیب و نقصی را که در او نیست به او بچسباند و فرقی نیست که این نسبت دروغ در حضور او باشد یا در غیاب.
بهتان و تهمت از گناهان کبیره است و در قرآن مجید به شدت از آن نهی، و عذاب شدیدی برای آن ذکر گردیده که به آن اشاره خواهد شد.
در حقیقت بهتان بدترین نوع دروغ است و چنانچه اتهام شخص در غیاب وی باشد غیبت هم بشمار میآید و انسان در واقع مرتکب دو گناه شده است یکی دورغ و دیگری غیبت و بزرگترین ظلم در حق برادر مؤمن آنست که او را متهم به ارتکاب گناهی کنی که هرگز آنرا انجام نداده است. بهتان باصطلاح همین برچسب زدن به این و آن است که متاسفانه همواره در جوامع بشری مطرح بوده و امروزه نیز بزرگترین ابزار دشمنان و مخالفان است.
این ها تعاریفی بود که خیلی از بزرگان در طول سال ها و قرن ها از هنر داشته اند و همه ی آن ها می تواند هم درست باشد و هم غلط برخی هنر را زیبایی می دانند اما این تعریف هم صرفا نمی تواند درست باشد چون هر اثر هنری برای خلق شدن نیاز به یک هنرمند دارد پس یک گل و یا یک درخت که خود به وجود آمده اند نمی تواند یک هنر باشد، شاید بگویید خداوند یک هنرمند است، درست است اما ما در اینجا به دنبال تعریفی کلی تر از هنر می گردیم.
عده ی ای هنر را وسیله ای برای پالایش و اعتلای روح آدمی بیان می کنند و معتقدند که هنر باید اخلاق گرا باشد اما این هم خود تعریفی نادرست است زیرا هنری که ما در یک پوستر اجتماعی و سینما به کار می بریم با هنر خاتم کاری و خوشنویسی در بیان مفاهیم متفاوت است.
و افراد دیگری هم می گویند هنر نسخه برداری از طبیعت است مانند میل به خشونت، هوای نفس و … که می توانند مثل یک هنر مقدس زیبا باشند زیرا آیینه ی تمام نمای واقعیت ها می باشد. همچنین عده ای هم بر این باورند که هنر بیان احساس و عاطفه ی آدمی و برداشت او از زندگی و جهان هستی است.
اشکالی که در تعاریف بالا وجود دارد این است که همه فقط یک بعد از هنر را در نظر می گیرند ولی هنر کاملا ترکیبی از همه ی آن هاست و نتیجه ی اخلاقی این که هنر تعریف خاصی ندارد و نمی توان برای آن معیارهای مشخصی در نظر گرفت. به همین دلیل متفکران موضوعی به نام (( نظریه نهادی)) را مطرح کرده اند و بر این باورند که اگر چیزی بخواهد یک اثر هنریشناخته شود، ویژگی یا ویژگیهای خاصی نیست که بتوان در درون آن اثر مشاهده کرد؛ بلکه شأن خاصّی است که عالَم هنر برای آن اثر، قائل میشود.
طبق این تعریف عالم هنر شامل کسانی است که در تشکیلاتی نه چندان مدوّن، حضور دارند و به صورتهای گوناگون، در ارتباط با یکدیگر به سر میبرند. این مجموعه افراد که شامل هنرمندان ((نقّاشان، نویسندگان، آهنگسازان، کارگردانان و…))، مدیران موزهها، مدیران هنری، مخاطبان حرفهای آثارهنری (هر چند که خودشان هم هنرمند نباشند)، گزارشگران هنر در رسانهها، منتقدان هنری، تاریخنگاران هنر، نظریه پردازان و فیلسوفان هنر و دیگر کسانی که به نوعی با هنر در ارتباطند، هستند، که در صورتی که در مورد هنری بودن یک اثر به توافق برسند، میتوان آن را یک اثر هنری دانست و اگر اثری از سوی عالَم هنر به عنوان یک اثر هنری شناخته نشود، دیگر نمیتوان آن را یک اثرهنری به شمارآورد.
در حقیقت، عالَم هنر را میتوان مرزی دانست که اگر یک اثر ساخته دست بشر، از آن عبور کند به یک اثر هنری تبدیل میشود و اگر نتواند از آن بگذرد، اثر هنری به حساب نخواهد آمد. با این حساب، میتوان لگن توالت دوشان را هم به این دلیل که به دست یک هنرمند ساخته شده است و در یک فضای هنری به نمایش درآمده است و هم به دلیل این که از سوی جامعه هنرمندان عالَم هنر، به عنوان یک اثر هنری پذیرفته شده است، یک اثر هنری به حساب آورد.
تیموتی بینکلی، هم درباره این مسئله که آیا برخی از آثار بحثانگیز امروز، به راستی آثار هنری اند یا نه، میگوید: فقط میتوانم بگویم که آنها به دست کسانی که هنرمند محسوب میشوند، ساخته (یا خلق یا ایجاد) میشوند، منتقدان، آنها را با عنوان آثار هنری مورد نقد و بررسی قرار میدهند، در کتابها و نشریههای مربوط به هنر، درباره شان بحث میشود، در گالریها یا مکانهای مرتبط با هنر، به نمایش گذاشته میشوند و چیزهایی از این قبیل.
بوکسور ولزی بار دیگر عنوان قهرمانی سنگین وزن سازمان جهانی بوکس را کسب کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لس آنجلس ، در این مسابقه که بامداد امروز در لس انجلس برگزار شد ،
ناتان کلورلی موفق شد در راند هشتم حریف هموطن خود شاون هاوک را ناک اوت کند و قهرمان شد.
همچنین در رقابت بوکس فوق خروس وزن انجمن جهانی نیز ،
ابنر میارس از مکزیک با امتیاز آنسلمو موره نو از پاناما را شکست داد و قهرمان شد
آیا وزیر ورزش برای حرف هایش سند دارد؟ / 1000 میلیارد پول فوتبال را چه کسی خورده است!
ورزش > لیگ برتر - وزیر ورزش بار دیگر از چرخه 1500 میلیارد تومانی در بین 18 تیم لیگ برتری فوتبال سخن گفت ، آماری که به نظر می رسد با واقعیت های فوتبال تفاوتی چشمگیر داشته باشد.
چهارمین روز مسابقات جهانی بوکس جوانان در بلغارستان با حذف سه نماینده ایران به پایان رسید.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه مسابقات بوکس جوانان جهان که با حضور 537 بوکسور در صوفیه بلغارستان در حال برگزاری است در چهارمین روز تیم ایران سه نماینده داشت که همه آنها با شکست مقابل حریفان از دور رقابتها حذف شدند.
در وزن 56 کیلوگرم سجاد نجفی به بوکسوری از رومانی باخت و حذف شد، در وزن 64 کیلوگرم مهدی روحیزاده با بوکسوری از انگلیس مصاف میکند. در وزن 75 کیلوگرم صادق روحی مقابل نماینده مجارستان مغلوب و حذف شد.
بدین ترتیب و با حذف این سه نماینده، چهار نماینده ایران حذف شدهاند. یزدان احمدی در وزن 69 کیلوگرم هم در روز سوم حذف شده بود.
تیم ایران تنها دو نماینده دارد که در جدول باقیماندهاند که طبق برنامه امروز (شنبه) به مصاف حریفان میروند که در وزن 49 کیلوگرم سجاد قائدی به مصاف نماینده مولداوی میرود، در وزن 60 کیلوگرم هادی ماکویی با برنده بوکسورهای هلند روبه رو میشود.
مسابقات جهانی بلغارستان میدان کسب سهمیه المپیک جوانان سال 2014 در چین است.
روستای حسن آباد با رودخانه زیبا ، بهار پرشکوفه، پاییز و زمستان رویایی وتابستان پرطراوت وتنوع محصولات سردسیری با جمعیت 1700 نفری در 25 کیلومتری شهرستان تکاب و در 20 کیلومتری تخت سلیمان واقع شده است. و از شمال به روستای شیرمرد، شرق کوه قرمز(به زبان محلی: کیوه سوور)،غرب روستاهای نبی کندی - قزقاپان و کوه بنن و از جنوب به روستای امین آباد ختم می شود.
وضعیت اقتصادی:
شغل اصلی مردم روستای حسن آباد کشاورزی،دامداری و زنبور داری است. و تعدادی از جوانان نیز در شهر های مختلف کشور مشغول به کار هستند و تعدادی به دلیل نبودن شغل و مشکلات دیگری از جمله سرپرست بودن خانواده بی کار بوده و به سختی خانواده را اداره می کنند. روستای حسن آباد داری 2 رودخانه بوده که در ماه های اول سال پر آب بوده و در ماه های مرداد و شهریور به دلیل استفاده های کشاورزی کم آب شده و تا حد خشک شدن رفته. رودخانه ای به اسم ساروق که از طرف تخت سلیمان و روستای شیرمرد سرازیر و از روستای حسن آباد رد شده و به طرف روستای امین آباد در حرکت بوده، رودخانه ی دیگری به اسم قزقاپان که از طرف روستای قزقاپان سرازیر شده از وسط روستا رد شده و روستا رو به دو بخش(به زبان محلی: ئهم وهرو ئهو وهر) تقسیم کرده و در نهایت به رودخانه ی ساروق ریخته می شود. رودخانه ی قزقاپان از دره های مرتفعی می گذرد که منظره های خیلی دیدنی همچن آبشارهای کوچک،برکه های کوچک و ... رو به جا می گذارد.
بخش اصلی آب رودخانه ی قزقاپان برای آبیاری باغ های روستا به اسم محلی راستی باغ استفاده می شود و قرار شده سدی در سال های آینده روی این رودخانه برای آبیاری باغ ها و مزارع بسته شود و از هدر رفتن آب این رودخانه جلوگیری شود.
روستای حسن آباد از لحاظ کشاورزی و باغداری در شهرستان تکاب معروف است و یکی از تامین کنندگان برتر سیب در شهرستان بوده که درآمد اصلی مردم از همین باغ ها تامین می شود.میوه های اصلی این باغ ها شامل:سیب قرمز،سفید سفید،سیب زودرس - گلابی-گوجه سبز - گیلاس - زردآلو است.
روستای حسن آباد به همت شورای اسلامی و دهیاری محترم در سال های اخیر خیلی پیشرفت کرده است،که می توان راه اندازی تلفن ثابت در سال 84 - راه اندازی شبکه های سیما و افزایش شبکه های آن در سال 79 - راه اندازی بیمارستان بزرگ در سال 86 - 2 باب نانوایی ماشینی پخت نان - 1 باب خانه بهداشت - راه اندازی دکل ایرانسل در سال 88 - تصویض لوله کشی روستا و افزایش آب در سال های 86 و 87 - قرار گرفتن سه مدرسه ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان در روستا - راه اندازی طرح هادی و خیابان کشی در اواخر سال 88 و ادامه در سال 89 - راه اندازی مرکز جمع آوری شیر در سال 86 - قرار گرفتن 2 مهد کودک در دو طرف روستا - قرار داشتن دو مسجد بزرگ در دو طرف روستا - قرار گرفتن پایگاه مقاومت بسیج - قرار گرفتن شرکت تعاونی روستایی و همچنین دهیاری را نام برد. شورای محترم اسلامی را آقایان : محمد امین امین زاده - محمد زاهد فرزین پور - محمد باسامی - عطاء کریمی و یحیی گلی تشکیل می هند و دهیاری محترم روستا به عهده ی آقای محی الدین عنایتی است که سالهای زیادی برای پیشرفت روستا زحمت کشیده و می کشند و جا دارد همین جا ازشون تقدیر و تشکر کنیم و برای پیشرفت آنها و روستا دعا کنیم.
آداب و رسوم
آداب و رسوم مردم روستا بعد سال های زیادی هنوز چندان دست نخورده مانده است. آداب و رسوم های مردم روستا شامل :برگزاری عید های سالیانه در روستا و در کنار هم - شب نشینی های گروهی در فصل زمستان - تیله بازی (به زبان محلی : میتان) جوانان و پیر مردان روی پشت بام ها - فوتبال بین نوجوانان - چهار شنبه سوری - برگزاری عید نوروز و رفتن پشت بام های مردم و عیدی گرفتن (به زبان محلی: شال دا کشانن) - تعریف حکایت مادر بزرگها و پدر بزرگها در پای کرسی است.
روستای حسن آباد را می توان مرکز برگزاری 13 به در در شهرستان تکاب نام برد. وجود فضاهای سرسبز و زمین های هموار در اطراف روستا باعث شده که در روزهای جمعه و به خصوص روز 13 به در تعداد زیادی مسافر و گردشگر به این روستا آمده و روز خوشی را به سر ببرند. هر ساله مراسم 13 به در در روستا با شور و شوق خاصی برگزار می شود و مردمان زیادی از شهر های اطراف به این روستا آمده و 13 به در را در این روستا به سر می برند.
زن های روستا هم پای مردان در کارهای کشاورزی و دامداری فعالیت می کنند و از صنایع دستی زنان روستا می توان قالی،طناب های محلی که از پشم گوسفند و بز درست می شود و همچنین خیاطی و گلدوزی را نام برد.
مراسم و آیین دیگر در حسن آباد:
ساعت را از روی سایه در گذشته تشخیص می دادند. غذا را به طور دسته جمعی دور یک سینی می خورند.
رسم ((شال اندازی)) نیز مرسوم بوده که جوان ها شبانه به خانه همسایه و فامیل رفته واز پشت بام شالی به داخل خانه می انداختند و در گوشه ای مخفی شده و منتظر می ماندند تا افراد خانه پس از یافتن دستمال مقداری شیرینی یا تخم مرغ پخته و یا پول در آن قرار داده و صدا میزد سپس فرد آن را بر می داشت و به عنوان تشکر از خدا برای پسران و دخترانشان همواه زندگی سعادتمندی می خواست.
بازی و سرگرمی مردم روستا:
مردم حسن آباد از نظر اخلاقی بسیار خونگرم ومهمان نواز و با محبت و شاد می باشند و در هنگام گرفتاری نیز به کمک بقیه شتافته و یکدیگر رایاری می رسانند. در کارهای محکم و جدی در زمان بیکاری نیز شوخ و شاد می باشند. در گذشته که وسایل سرگرمی نبود مردم در روزهای بیکاری به خصوص زمستان که کار کشاورزی کم بود روزهای آفتابی در کوچه های ده جمع می شدند و به صحبت و گفتگو و شوخی می پرداختند.
شب های زمستان نیز پای کرسی با چای و تنقلات و میوه که شامل انجیر خشک و تخمه آفتابگردان و تخمه خربزه و گندم شاهدانه برشته و هندوانه بود سپری می شده . افراد با سواد نیز کتاب های (( امیر ارسلان )) و (( حسین کرد شبستری )) و ((ملک جمشید )) را می خواندند و یا قصه و داستان برای یکدیگر تعریف می کردند.
یادی از عملیات نصر 1 و فرمانده مفقودالاثرش، شهید سردار علی اوسط فکری
شهید بزرگوار سردار علی اوسط فکری, شهیدی که پس از شهادتش مفقودالاثر شد و به آغوش خانواده بازنگشت.
26 فروردین هر سال یادآور عملیات غرور آفرین نصر 1 و رشادتهای دلیرمردان سپاه تکاب و فرمانده گردان خط شکن خاتم الانبیا در غرب بانه و سردشت، داخل خاک عراق می باشد. فرمانده خستگی ناپذیری که منطقه تکاب به آن می بالد.
با آنکه تحصیلاتش را در روستای دورباش به علت مشکلات مالی تا پایان دوره ابتدایی بیشتر ادامه نداده بود ولی به علت تسلط بر مسائل روز و کسب آگاهی های اجتماعی، سیاسی و دینی، در سخنرانی هایش بسیار تاثیرگذار حرف می زدند.
محمود دولتی همرزم شهید از نحوه شهادت سردار علی اوسط فکر می گوید. ایشان پس از تشریح وضعیت منطقه و عملیات نصر 1، این چنین ادامه می دهد: "فروردین سال 1366، جبهه جدیدی علیه دشمن گشوده شد و «گامو» که بلندترین منطقه ماووت عراق بود باید برای ادامه عملیات آزاد می شد. در قرارگاه تاکتیکی شهید زین الدین، طرح عملیات ریخته شد و گردان ها و فرماندهان ماموریت خود را دریافت کردند. نیروها برای اجرای عملیات آماده بودند. راه طولانی بود و سربالایی داشت و باید از میان صخره ها عبور می کردیم که بخش عظیم آن با برف پوشیده شده بود و از یک رودخانه پرخروش نیز با عبور می کردیم تا به هدف برسیدیم. کمین های دشمن در سر راه مساله ای دیگر بود که باید با دقت بیشتری عمل می شد تا عملیات برای دشمن آشکار نشود.
علی که فرمانده «گردان خاتم الانبیا»ی سپاه تکاب بود با فرماندهان گروهان ها مثل علیزاده (شهید) و حسینی (شهید) در رابطه با مأموریت صحبت می کرد و می گفت: عملیات باید ابتدای شب آغاز شود،راه طولانی و سختی را در پیش داریم و یک پل در روی رودخانه است که باید از آن نیز عبور کنیم تا به قله برسیم. اگر هدف مورد نظر فتح نشود، عملیات ادامه پیدا نمی کند.
بچه ها همه مصمم شدند و اعلام کردند: به یاری خدا، دشمن را شکست می دهیم. زمان حرکت به همه نیروها ابلاغ شد. ساعت 9 شب همه نیروها پشت سر هم راه افتادند. تاریکی شب و کوله بار سنگین کار را کمی مشکل کرده بود. به هر سختی مسیر طی می شد و کمین های دشمن یکی پس از دیگری از سر راه برداشته می شدند.
گاهی برای استراحت، ستون نیروها متوقف می شد و نیروها دور هم می نشستند، پس از استراحت دوباره به حرکت ادامه می دادیم. قلب ها به تپش افتاده بود. نفس ها گاهی در سینه حبس می شد. صدای خش خش پوتین ها و سرخوردن رزمندگان شنیده می شد. ناگهان گلوله توپی به وسط ستون اصابت کرد و با انفجار آن عده ای به شهادت رسیدند.
بلافاصله نیروها سازماندهی شدند و مجددا به حرکت ادامه دادیم. تا نزدیکی های اذان صبح به تلاش و فعالیت خود ادامه دادیم و احساس می کردیم به هدف اصلی - که صعود به خشن ترین قله منطقه کوهستانی ماووت- نزدیک شده ایم.
در آنجا نیروهای تکاور از ما جدا شدند. فرمانده گردان، علی فکری و چند تن از فرماندهان گروهانها از جمله علیزاده به همراه نیروهای پیشرو و تکاور، برای بررسی وضعیت دشمن جلو رفتند. آتش دشمن زیاد بود و لحظه ای قطع نمی شد. تیربارها و آر.پی. جی زن های دشمن، مرتبا به اطراف آتش می ریختند.
دشمن با اجرای آتش، موضع خود را کاملا به ما شناساند. در این حال فکری و علیزاده به محل بازگشتند و با قرارگاه تماس گرفتند و وضعیت دشمن را گزارش کردند. دشمن متوجه حمله ما شد. حدود دو تیپ و یک گردان دشمن در مقابل ما مستقر شده بودند. از قرارگاه تأکید کردند به لحاظ اهمیت فوق العاده منطقه با تمام توان بجنگیم. با آرایش گرفتن نیروها و هجوم به سنگرهای دشمن عملیات آغاز شد و درگیری سختی بین سپاه اسلام و نیروهای کفر درگرفت.
بر اثر اصابت گلوله دشمن، علی اوسط فکری به شهادت رسید و پیکرش در همان مکان باقی ماند. این حادثه در روز 26 فروردین ماه سال 1366 در «عملیات نصر1» اتفاق افتاد."
یادش گرامی و راهش پر رو باد.
گزارش از: پایگاه اطلاع رسانی نِی تک
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شیز، مشکل کمبود نان در شهر تکاب که قبلا نیز در اردیبهشت و خرداد 92 رخ داده بود بار دیگر از روز 13 فروردین آغاز شده و در چند روز گذشته مردم را با مشكلاتي مواجه كرده است. این در حالی است که بعد از ايام سيزده بدر مردم براي تامين نان مصرفي خود بايد مدتها در صفهاي طولاني انتظار بكشند و در نهايت به ميزان درخواست نان به آنها داده نميشود؛ جالب توجه اينكه درهيچ سوپرماركتي دراين شهرستان نان عرضه نميشود در حالي كه مردم مراجعات مكرر به سوپرماركت ها داشته ولي نااميد بر ميگردند.
حال سوال اين است چرا اين كمبود بعد از ايام سيزده بدر و بصورت ناگهاني پيش آمد و ديگر اينكه وقتي سرانه آرد هر نفر دركشور ما مشخص است و بصورت ماهيانه اختصاص مي يابد كمبود نان در شهرستان تکاب چه توجيهي دارد؟؟
بسیاری از افرادی که طی هفته جاری برای خرید نان به نانوایی ها مراجعه کردند یا با درب های بسته نانوایی مواجه شدند و یا ساعت ها در صف های طویل نانوایی منتظر خرید نان بودند.
نان از گذشته تاکنون تا آن میزان برای ما ارزشمند است که وقتی تکه ای نان را روی زمین می بینیم، با احترام آن را برداشته و در گوشه ای می گذاریم تا مبادا زیر پا قرار بگیرد. اگرچه در بسیاری از کشورها با تغییر روش های سنتی به تولید نان وسنگک های صنعتی کوشیده اند تا به افزایش بهره وری در تولید نان و سنگک بپردازند، اما در ایران همچنان مصرف نان و سنگک با کیفیت جزو دغدغه های روزانه بوده است. این در حالی است که تهیه همین نان و سنگک در تکاب، موجب ازدحام بیش از حد مردم در مقابل نانوایی ها شده است تا جائی که بنا بر شواهد موجود صفهای نان و سنگک در این شهر از تعداد 15 متقاضی نیز فراتر رفته است.
یک شهروند تکابی در گفتگو با خبرنگار شیزگفت، من هر روزه برای خرید نان به نانوایی مراجعه می کردم و در کمترین زمان نان مورد نیاز خود را تهیه میکردم اما الان باید حداقل 2 ساعت در صف های طولانی تهیه نان منتظر بمانم برای خرید فقط 2000تومان نان!! که به زحمت کفاف یک روز را می دهد.
شهروندی دیگر افزود من بعد از وقت اداری برای تهیه نان به سوپرمارکت مراجعه میکردم ولی امروز بعد از مراجعه به بیش از 10 مغازه توانستم بسته ای نان تهیه کنم.
این در حالی است که با شروع فصل کارهای ساختمانی و فعالیت کارگران و نیز افزایش امور کشاورزی نیاز به خرید نان برای قشر کارگر وکشاورز در تکاب افزایش یافته اما به علت مشکلاتی که از چند روز اخیر در خصوص میزان طبخ وعرضه نان و ساعت فعالیت نانوایی ها پدید آمده این افراد نیز نمی توانند به مقدار لازم نان مورد نیاز خود را تامین کنند.
یک نانوا هم افزود با کاهش میزان صهمیه آرد نانوایی، قیمت هر کیسه آرد تقریبا به دوبرابر افزایش یافته است. به همین دلیل مقدار پخت نان کم و ساعات کاری نیز از دو شیفت کاری به یک شیفت صبح کاهش یافته است.
به دنبال کاهش سهمیه آرد نانوائیها ، آنها نیز سهمیه توزیع نان در مغازه های سطح شهر را حداقل به نصف کاهش داده اند و همین امر باعث شده تا مردم صفهای طویلی در مقابل نانوائی ها تشکیل دهند.
اميدواريم با پيگيري مسئولان ذيربط شهرستان تکاب اين مشكل تعطیلی و سهميه آرد روزانه نانوايي ها حل شده و ما بيش از اين شاهد گلايه و انتقاد مردم این شهرستان نباشيم
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت ورزش و جوانان، حضرت آیتالله خامنهای
در بند شش سیاستهای کلی سلامت در تاریخ بار دیگر به استفاده عموم
از امکانات ورزش همگانی توصیه و به این مهم تاکید کردند.
به گزارش رادنیوز، بدیهی است ورزش همگانی تضمینکننده سلامتی توأم با شادی و تندرستی است.
ورزش میتواند به خانوادهها آرامش بدهد و این اتفاق کمی نیست که از کنار آن به راحتی عبور کنیم.
در دسترس قرار گرفتن اماکن ورزشی برای عموم در شهرها و به ویژه مناطق روستایی یکی از مشکلاتی است
که جلوی توسعه ورزش همگانی را گرفته است.
البته این مشکلات فقط مربوط به امروز نیست. این کمبودها و کاستیها از سالها پیش در ورزش ما به چشم
خورده و مشخص نیست چرا کسی در این راستا و اجرای عدالت در ورزش گام برنداشته است. شاید بسیاری
از بیماریهای امروز مربوط به ویژه جوامع شهری به فقر حرکتی و در دسترس نبودن اماکن ورزشی باشد.
اشکالی که به راحتی قابل حل بود، اما آنقدر نسبت به آن بیتوجهی شد تا کار به امروز کشیده شد.
مقام معظم رهبری نه تنها در تاریخ 18/1/93، بلکه بارها و بارها بر موضوع ورزش همگانی و توسعه
عادلانه امکانات ورزشی در سطح کشور تاکید کرده و به مسوولان توصیه کردهاند تا در این راستا قدم بردارند.
درواقع لازم است به ورزش همگانی هم با همان چشمی نگاه شود که به ورزش قهرمانی نگریسته میشود،
زیرا اولی پیشنیاز دومی است. همچنین همه شهرها و حتی روستاها باید دارای امکانات حداقلی شوند و یکسان رشد کنند.
این روزها سخنانی از دستاندرکاران وزارت ورزش درباره توصیه به فرمایشات مقام معظم رهبری
به گوش میرسد که مایه خوشحالی و امیدواری است.
اما به عبارتی آیا در دولت گذشته و دولتهای گذشته توجهی به ورزش و امکانات ورزشی شهرها و روستاهای
کوچکی چون تکاب و بخشداریهایش که عبارتند از بخشداری مرکزی تکاب و تخت سلیمان و دهستانهایش شده
شما با چشم باز و دیدی پر بصیرت به امکانات شهرمان تکاب بیافکنید که چگونه و کجا دو و سه تا سوله یا سالن
ورزشی ساخته شده و بدون امکانات چون دوش آب گرم و یا امکانات گرمایشی که تکاب شهری سردسیر است
بنابر این من نویسنده از جناب آقای گودرزی وزیر محترم ورزش دولت کلید دکتر روحانی که خودم هم به این دولت
رای داده و با در نظر گرفتن شرایط این آب و خاک و شعارهای دولت محترم گسترش عدالت در شهرهای نیازمند.
و شایسته سالاری امید است که این هراس و بیم امید جوانانمان را با در نظر گرفتن شرایط سخت زندگی در تکاب
تخت سلیمان و دهستانهای بزرگش امکان احیای سالنهای مجزا و بیشتر در این شهرستان را فراهم آورندو
تا این بیم و امید در نزد خانواده ها و ورزشکاران جوان و بزرگسالانمان به امید و پیشرفت منتهی گردد.
از آنجائی که تکاب در نقطه کوری از استانهای همجوار و خود استان قرار دارد میزان تخصیص به این شهرستان اندازه
حقوق یک پزشک عمومی هم نمی شود.
و لازم هست که مجلس محترم اسلامی و ریاست محترم جمهور برای از بین بردن این تبعیض تکاب را در تقسیمات
جدید کشوری لحاظ کرده تا ما تکابیها بتوانیم نماینده مستقلی در مجلس داشته باشیم و در عین حال توجه بیشتری
اگر ورزش ایران می خواهد دوباره به روزهای خوب خود برگردد و حال خوشی داشته باشد،
باید به اخلاق، ارزش های اخلاقی، فرهنگ پهلوانی و مهم تر از همه، معنویت روی خوش نشان بدهد.
به گزارش رادنیوز، در این روزهایی که بوی گند تبانی، رشوه و فساد فضای فوتبال ایران را پر کرده،
دل مان به شدت برای روزهایی تنگ شده که ورزش در ایران سرشار از معنویت بود.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به فرموده حضرت امام خمینی (ره) که تاکید داشتند
در ورزش پهلوانی مهم تر از قهرمانی است، ورزش ایران به سمت و سوی ارزش های
اخلاقی حرکت کرد. ورزشکاران تبدیل به الگوهای مثبت جامعه شدند و مردم قهرمانان
ورزشی کشور را بابت توجه شان به فرهنگ پهلوانی و ارزش های اخلاقی ستایش می کردند.
در آن روزهای خوب و خوش ورزش، برد و باخت اهمیت چندانی نداشت و هدف از ورزش
سلامتی و ترویج فرهنگ پهلوانی و ارزش های اخلاقی بود اما به مرور زمان و با تزریق پول
به پیکره نحیف ورزش آماتوری ایران، آرام آرام ارزش های اخلاقی و فرهنگ پهلوانی رنگ باخت
و همه چیز در نتیجه و مادیات خلاصه شد.
نتیجه این پوست انداختن هم همین بود که حالا می بینیم برخی مدیران و مربیان برای گرفتن
نتیجه و ماندن در بورس، همه چیز را زیر پا می گذارند و اخلاق و معنویت را فدای نتیجه می کنند.
ثمره رشد قارچ گونه تفکر نتیجه گرایی در ورزش هم چیزی جز غافل شدن از کارهای زیربنایی،
بی اعتنایی به فرهنگ پهلوانی و ارزش های اخلاقی و متاسفانه تربیت یک مشت داور،
بازیکن و عوامل رشوه گیر، اهل تبانی و فساد مالی و اخلاقی نبوده است.
در چنین شرایطی تنها راه نجات ورزش ایران بازگشت به ساحل امن معنویت است.
آنهایی که دغدغه فرهنگ سازی در ورزش را دارند، باید آستین ها را بالا بزنند و اخلاق
که حلقه مفقوده ورزش ایران است را به این زنجیره برگردانند تا دوباره مروج ارزش های
اخلاقی و فرهنگ پهلوانی باشند و باز هم اخلاق جای نتیجه گرایی را بگیرد.
در این باره حرف برای گفتن زیاد داریم و طی روزهای آینده این بحث را در پایگاه خبری رادنیوز دنبال می کنیم.
خانه » در رسانه ها » واگذاری ۷۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان
واگذاری ۷۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان
رییس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: امسال ظرفیت مراکز مداخله در کاهش طلاق در کشور دو برابر می شود.
همایون هاشمی در نشست خبری افزود: اکنون ۱۷۵ مرکز مشاوره مداخله در کاهش طلاق ویژه زوج های جوان در سراسر کشور دایر شده است.
وی با بیان اینکه تقریبا هر یک از استان های کشور دارای این مرکز هستند، گفت: این مراکز با حضور کارشناسان مجرب رشته های مددکاری و روانشناسی در سراسر کشور دایر شده و حدود یک سوم مراجعات زوج های جوان منجر به صلح و سازش شده است.
رییس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد این مراکز با همکاری شوراهای حل اختلاف ، مشاوره های لازم را قبل از هرگونه اقدام زوجین در زمینه طلاق به آنها ارایه می دهد.
شادروان محمدخان(سردار بزرگ)پس از مرگ حیدر خان محمد خان سرهنگ به حکومت منطقه افشار رسیده است.وی شخصی با فرهنگ،با وقار،خوش خلق،فروتن و پیوسته حامی مردم خرده پای و مظلوم بوده است.وی در تربیت مهارت ها و ترویج و گسترش فرهنگ وادب و هنر در افشار سهم ارزنده ای داشته است.چنانکه عده زیادی در دستگاه او پرورش یافته اند.و خود نیز به توسعه دانش و ادب در سطح منطقه افشار،همّت گماشته اند،او به عمران و آبادانی و انجام امور خیریه از قبیل تاسیس و مرمت اماکن مذهبی علاقه فراوانی داشت.و به همین منظور در روستا های اغولبیک و شهرستان تکاب اقدام به احداث مسجد جامع،حمّام،کاروانسرا به ظرفیت هزار قافله و حجرات بی شمار جهت استراحت زایران خانه خدا و نجف و کربلا و مشهد و سایران مسافران نموده(تارخ تکاب افشار،صفحه255)وی ده باب از مغازه های تکاب را وقف هزینه های مسجد جامع تکاب کرده و قسمتی از عایدات کاروانسرا را برای مسجد اغولبیک وقف نموده است.قابل ذکر است که محمد خان در عمارت خود یخچال سنتی بزرگی را ساخته که از نظر معماری بسیار شگفت انگیز و از لحاظ توریستی شایان توجه است.بنا های مذکور بنا به روایاتی به176سال قبل میرسد.
محمد خان سرهنگ در 15 اردیبهشت1295ه.شدرگذشته.محمد خان سرهنگ دارای شش پسر به نام های سردار(حسینعلی خان)،حسین خان،یمین لشکر(علینقی خان)،رشیدالدوله(حسن خان)،افتخارالملک(یحیی خان)وفتح الملک(فتح الله خان)بوده است
یکی از خان های مقتدری که در اوایل سلسله قاجار بر منطقه افشار حکمرانی میکره سلیمان خان پسر شمخال خان دوم بوده است.وی که از مقتدر ترین و با شکوه ترین رجال منطقه بوده است و روستا ها و املاک بسیاری را در تیول خود داشته است.قلمرو حکومت سلیمان خان به حدّی بزرگ بوده است که مردم عامّی وی را سلیمان شاه می خوانده اند،اما متاسفانه سرگذشت این شخص از نظر مورخان به دور مانده است،سلیمان خان پسری دلیر به نام رضا قلی خان داشته است که به شیر کش معروف بوده است،لیکن رضاقلی رفتار خصمانه ای در پیش گرفته،و از فرمان پدر سرباز میزند،تا اینکه سلیمان خان از دست او به ستوه می آید و چندین بار وی را به خود ناصرالدین شاه شکایت میکند،و بالاخره رضاقلی بدست ماموران دولتی دستگیر میشود،و در زندان نارین قلعه مسموم و مقتول میشود.
سلیمان خان تا جایی که قدرت حکومت واداره امور منطقه را داشته،از هر جهت برای حفظ و حراست آن می کوشیده،به طوری که چپاول گران و یاغیان و سرکشان و دزدان به هیچ عنوان از خشم او در امان نبوده اند.لیکن چون در اواخر عمر وی نوادگانش با سوء استفاده از ضعف پیری و ناتوانی وی سر به شورش برداشته و با ایجاد ناامنی واعمال ظلم و بی عدالتی موجب نارضایتی دولت را فراهم آورده و سرانجام به دست امیر نظام(حسنعلی خان گروسی)دستگیر و از حکومت خلع می شود.
مرکز فرمانروایی:وی مرکز فرمانروایی خود را روستای یولقون آغاج قرار داده بوده است.
املاک خاص سلیمان خان:حسن آباد-انگورد-امین آباد-زینهار و قازان کندی.وی این آبادیها را به عنوان کمک معاش اولاد سید کاظم رشتی،وقف کرده است
این مسابقات با شرکت 18 تیم روستایی تحت عنوان جام ولایت با همت هیئت روستایی و بازیهای بومی محلی به مدت 3 روز در سالن 2000 نفری شهدای شهرستان تکاب برگزار و 2 تیم از روستای اغوالبیک به فینال رسیدند و تیم ب اغوالبیک توانست با نتیجه 5 به 2 رقیب خود را شکست دهد و جام قهرمانی را به خانه ببرد.تیم الف اغوالبیک دوم و بابانظر تیم اخلاق این دوره از مسابقات شد.
نام شهر تکاب از دیرباز با نامهای متعددی مثل : ستوریق یا شوریق، آنجرود، ساروقورغان سرزمین افشار، تیکان تپه و تکاب سرشناس بوده است . واژه تکاب ( takab ) به معنی آب باریک و زمینی که آب اندک و باریکی در آن جاری باشد آمده است ومردم این شهر بر این باورند که چون تنها رودخانه ساروق در این شهر جریان دارد آن را « تک آب » می نامند یعنی آب تنها . دلیل نامگذاری این شهر به تیکان تپه ( تپه پر از خار ) نیز به دلیل وجود بوتههای خار پیرامون شهر بوده است که این نام تا سال ۱۳۱۶ هجری شمسی پا بر جا بوده است که بعدها به « تکاب » تغییر نام پیدا کرد. تکاب به صورت اسم مرکب به معنی دره، زمینی که در بعضی از جاهای آن آب فرو رود و از جای دیگر برآید.
تخت سلیمان از مهمترین جاذبههای گردشگری در این شهر است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شدهاست؛ همچنین مهر موبد موبدان که روی آن نقوش اساطیری حک شده و بیشتر در ستایش آب (آناهیتا) و آتش است، در تخت سلیمان کشف شدهاست.
این وب سایت تقدیم معلم اخلاق و دانشمند جاوید الاثر محمد حسن رضوانی باد که در جنگهای داخلی در شهرستان سنندج مفقود شد . یادش گرامی باد ونامش همیشه جاوید باد. , و یاد معاون مدرسه ای که در آن درس میخواندم مرحوم فرخ نصر الهی که همیشه بر لبانش لبخنی داشت و چهره ای مهربان وبیاد دبیر تاریخ و جغرافیم در مدرسه راهنمائی شریعتی مرحوم شهید حسن حاجیانپور
.شهرو یاد استاد عزیزم مرحوم سید عبدالرزاق رضویان که پایه گذار راهپیمائی های مدارس شهر تکاب در اول انقلاب بود. و یاد مرحوم معلم سید یحی رضویان یار دیرینه پدرم و مرحوم معلم عزیزمان حسین وظیفه و پهلوان بزرگوار نصرت اله نقدی عزیز مرحوم و همه معلیمین و فرهنگیان گمنام منطقه افشار من شهر تکاب این مرزوبوم آشنا سالها است
جان گرفته کشتی اندر شهر ما
پهلوانی باید اندر ورزش کشتی جوان
همچو تختی بایدت نامت نشیند بر دلان
رستمی و پرچمی هر دو شهید زنده اند
یادشان باقیست بر دلها چو زاد این مو طنند
ملکیان را اسوه باشد ملکیان
نی رود یادش ز دل چون نقش بسته بر دلان
داغ بر دلها نهاد اخلاق خوب قاضیان کند
دل از این جهان و گشت یار غازیان
چون بنی هاشم زنور هاشمی بود وبرفت
نوریان چون نور حق تابید و هم تابنده رفت
باب رضوان را گشودی ای امیر گشته ای بر دام پر دردان اسیر
چشم بر در کی نشان یابی زاو از پدر دوری و دل محزون او
و اما این وبلاگ بیاد تاریخ تکاب و اساتیدی چون پدر عزیزم و شهیدان گرانقدر منطقه وتمامی
دوستداران تاریخ اصیل شهرستان تکاب ایجاد کرده ام.
تكاب به معني آب باريكه و زمين كم آب است. منطقه تكاب داراي ده ها اثر تاريخي قبل وبعد از اسلام است كه از آن جمله ميتوان به تخت سليمان اشاره كرد كه در 45 كيلومتري شمالشرقي آن واقع شده است.
شهر باستاني شيز در آن مكان قرارداشت واحتمالاً به علت فعاليتهاي آتشفشاني كوه زندان در فاصله 105 كيلومتري تخت سليمان، ويران شده و آثاري از آن برجاي نمانده است. نام تكاب تا سال 1316 هجريشمسي تكانتپه (تپه پر ازخار) بوده است.
شهرستان تكاب از شمالغربي به هشترود،از شمالشرقي به زنجان،از طرف غرب به صائيندژ واز جنوب وجنوبغربي به سنندج وسقز واز طرف جنوب شرقي به شهرستان بيجار محدود است و وسعت آن 2523 كيلومتر مربع مي باشد.
بنا و يادمانهاي تاريخي
بالاخانه قزقپان سنگ
در 5 كيلومتري شمال غربي روستاي قزقپان سنگ در سينه كوهسنگي يك مناره جالب توجه وجود دارد كه امتداد آن به دامنه صخره منتهي مي گردد.
زندان سليمان
زندان سليمان بر روي كوهي قرار گرفته كه در قله آن دهانه بزرگي از يك آتشفشان غير فعال وجود دارد. ارتفاع اين زندان مخوف افسانهاي كه ديواره صخرهاي آن كاملاً عمودي است از يكصد متر بيشتر به نظر ميرسد و بویگاز تندي از درون اين چاه عظيم به مشام ميرسد.
زندان سليمان بيشتر به يك دهانه آتشفشاني خفته ميماند و وجود چشمههاي آبگرم معدني در روستاي احمد آباد درپاي همين كوه مويد اين نظر است.
قلعه تخت سليمان
تخت سليمان و مجموعه آثار باستاني و تاريخي آن يكي از مهمترين و مشهورترين مراكز تاريخ و تمدن ايران محسوب ميشود.اين مجموعه در ناحيه تكاب و بر روي يك بلندي طبيعي به ارتفاع 20 متر از سطح دشت احداث شده است.
كليه آثار آن درون يك حصار و ديوار بيضي شكل بنا شده ودر درون دشتي گسترده واقع شده است. حصار بيروني از سنگهاي لاشهاي به ابعاد مختلف و به ضخامت 5 متر، ارتفاع 14 متر و محيط بيروني 1200 متر بنا شده است.
لايه بيروني حصار از سنگهاي تراشدار نماسازي شده و داراي 38 برج دفاعي مخروطي شكل است. بناي ديوار و حصار بيروني متعلق به دوره ساساني است، ولي در دوره ايلخاني نيز ضمن مرمت پارهاي از قسمتهاي فرو ريخته ، دروازه جديدي در مجاورت دروازه جنوبي عهد ساساني احداث گرديد.
در اين مجموعه تاريخي محل شگفت انگيزي به نام زندان قرار دارد كه مشتمل است بر بقاياي معبدي از دوران ماقبل تاريخ و عهد ماد. در اطراف تخت سليمان آب گرمهاي جوشان و حتي چشمههاي سرد وجود دارند كه بسيار جالب توجه و ديدني هستنند. همچنين شكاف بزرگي كه در اثر زلزله پديد آمده از نكات ديدني تخت سليمان است.
قلعه سردار افشار (حسينعليخان افشار)
در ضلع شمال غربي مركز شهرستان تكاب، قلعهاي شامل سه بخش اندروني، بيروني و محل نگهداري احشام در يك مكان خيلي وسيع احداث گرديده بود. اين عمارت در زمان سلطنت ناصرالدينشاه قاجار توسط سردار حسينعليخان افشار در سال 1281 هجري قمري احداث گرديده.
قلعه اربابي يلقون آغاج (چهار باغ)
قلعه يلقون آغاج در اوايل حكومت قاجاريه، با نماي هشت ظلعي منظم در دو طبقه احداث گرديد و داخل عمارت را با كاشيهاي رنگين و نقاشيهاي با ارزش مزين نمودند.
قلعه رشيد الدوله (حسنخان افشار) دورباش
اين قلعه توسط رشيدالدوله در دوره سلطنت شاهان قاجار در ميان باغهاي انگور و درختان ميوه، احداث گرديده است.
دژ ساري قور خان
اين بنا از دوران پيشاز تاريخ، مركز تمدنهاي هزاره اول بوده و از عصر مادها تا دوره ساساني اقوام متعددي در آنجا سكونت داشتهاند. دژ به صورت پشته عظيم سنگي در حاشيه شرقي رودخانه سارق در 600 متري از دره سر بر آورده كه از همه طرف محفوظ و مجزاست و دستيابي به آن مشكل و به اين لحاظ جايگاه امني براي ساكنان آن در ادوار مختلف بوده است.
بقاياي برجهاي ديده باني و دخمههاي صخرهاي با حياط و آبانبارها به فرمهاي چهار گوش منظم و نا منظم و مدور و پلكانها و راهروهاي استوانهاي ارتباطي، قابل ملاحظهاي ميباشد. به احتمال قوي اين محل در دوره غارنشينان مورد استفاده بوده و اهميت خود را در ادوار بعدي نيز حفظ نموده است.
قلعه محمد حسين خان مير پنج دور باش
اين قلعه توسط محمد حسين خان مير پنج در دوره سلطنت شاهان قاجار در روستاي معتدل دورباش احداث گريده است و درحاشيه طولي يكي از ديوارهاي قلعه و قسمت بيروني آن آينه بزرگي نصب نموده بودند كه مشرف به گردنه زرينه اوباتو و دوراهي ديواندره بودكه حركت و عكسالعمل نيروهاي مهاجم و يورشگران را منعكس ميكرد.
دژ بلقيس
روي قلعه جنوبي كوه بلقيس استحكاماتي با نام متداول تخت بلقيس وجود دارد كه ويرانههاي آن در سال 1959 كشف گرديد. تاريخگذاري بنا را به دوره ساسانيان محتمل ميكند.
تپه مجيد
در فاصله 3 كيلومتري شمال شرقي بين تخت و دهكده تارهكند در حوالي قبرستان جديد تپهاي معروف به تپه مجيد وجود دارد كه بر روي آن سفالهايي از دوره ساساني بدست آمده است.
اين مكان وجود احتمالي محوطههاي مسكوني از دوره آتشكده را نشان ميدهد كه از نظر باستانشناسان محل گورهاي دسته جمعي تومولوسها مربوط به هزاره اول قبل از ميلاد است. مجموع گورهاي تومولوس كه به شكل تپه باستاني است، شامل چند هزار گور فرعي ميباشدكه يك گور اصلي را حلقه وار در ميان گرفتهاند.
جاذبه هاي طبيعي
آبهاي گرم احمد آباد
در فاصله 2 كيلومتري شمال غربي روستاي احمد عليا حفرههاي آبگرمي وجود دارد كه بنا به روايت گذشتگان خاصيت دارويي داشته و مورد استفاده عموم قرار ميگيرد.
در ميان چشمه هاي آبگرم احمد آباد در نقاط نزديك آبگرمها، حفرههاي پر از آب سرد نيز وجود دارد كه خاصيت دارويي داشته و مورد استفاده عموم قرار ميگيرد.
اين آبها بعلت داشتن املاح معدني گوناگون بعد از طي مسير در روي زمين رسوباتي به رنگهاي سفيد زرد مايل به نارنجي و در بعضي موارد كاملاً قرمز بر جاي ميگذارد.
غار كهريز
اين غار در كهريز تكاب واقع شده و قطر دهانه آن در حدود 2 متر و طول و عرض آن نيز 3 متر است.
چمن متحرك بدرلو (چمن گلي)
چمن گلي در كيلومتر 17 شمال شرقي شهرستان تكاب و در 3 كيلومتري شرق روستاي بدرلو از دهستان افشار بخش مركزي واقع شده است.
در داخل دره سبز، و درختان چنار و بيد و نيزار و چمن درياچهاي به قطر طبيعي تقريبي 80 متر و با جزيرهاي شناور مملو از ني بقطر 60 متر وجود دارد كه در اثر وزش باد به طرفين حركت ميكند.
زندان برنجه
زندان برنجه در 28 كيلومتري شمال شهرستان تكاب در روستاي برنجه ( برنجك) از دهستان چمن، بخش تخت سليمان و در دامنه كوهي معروف به طويله سليمان واقع شده است.
درياچه خسرو
در وسط آثار باستاني تخت سليمان درياچهاي كه عمق آن حدوداً 110 متر و ابعاد آن80در120 متر است وجود دارد. آب درياچه بصورت چشمه جوشان از اعماق زمين بيرون ميجوشد كه منظره بسيار جالبي دارد.
آب درياچه آهكي و نسبتاً ملايم و غير قابل شرب است و هيچ موجود زندهاي در آن وجود ندارد. وجود اين درياچه فيروزهگون در ميان قلعه و قرار داشتن قلعه در وسط يك سلسله كوههاي دايرهاي شكل، منظرهاي را به وجود آورده كه يكي از عجايب ديدني و تماشايي منطقه ميباشد.
اماكن زيارتي ومذهبي
مسجد جامع تكاب
اين مسجد در سال 1332 هجري قمري به دستور سردار حسينعليخان افشار در زمان سلطنت ناصرالدينشاه بنا گرديده است.
مسجد جامع روستاي اغولبيك
مسجدجامع روستاي اغولبيك به دستور يكي از اربابان محلي در سال 1332 هجري قمري احداث و هم اكنون بعد از گذشت چندين سال از قدمت آن بطور سالم و فاقد آثار ويراني مورد بهره برداري قرار ميگيرد.
كليساي چهار طاق
در شمال غربي و كيلومتر 36 شهرستان تكاب در روستاي چهار طاق پايههاي چهار ستون مخروبه وجود دارد كه در نزد اهالي به كليسا مشهور است. از نظر كارشناسان اين بنا مربوط به دوره ساسانيان بوده و به يك آتشكده شباهت بيشتري دارد. پايه هاي اصلي طاق خراب شده و اطراف آن كه در محل به كليسا معروف ميباشد توسط افراد سود جو براي گنج يابي به كلي ويران شده است.